Działania
Wsparcie dla projektu udzielone przez Islandię, Lichtenstein i Norwegię poprzez dofinansowanie ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego, a także budżetu Rzeczpospolitej Polskiej w ramach Funduszu dla Organizacji Pozarządowych
Projekt rozpoczął się 15 września 2009 i potrwa do 14 grudnia 2010.
W ramach projektu podejmujemy następujące działania:
- Przygotowanie 2 poradników: pierwszy poradnik w języku rosyjskim przeznaczony jest dla uchodźców. Dzięki publikacji rodzice czeczeńscy będą mieli szansę lepiej zrozumieć oczekiwania i wymagania szkoły. Ułatwi im to również podejmowanie sensownych działań w przypadku kłopotów czy trudności. Opracowany zostanie na bazie przeprowadzonych wywiadów z zamieszkałymi od wielu lat w Polsce uchodźcami. Drugi poradnik, przeznaczony dla rodziców, nauczycieli i innych pracowników szkoły, ma na celu dostarczenie rzetelnej pomocy dydaktycznej, narzędzia ułatwiającego pracę lub życie w jednej wspólnocie lokalnej. (jesień 2009)
- Wybór ośrodków dla uchodźców i szkół znajdujących się w okolicy, do których uczęszczają dzieci uchodźców: m in. ośrodek w Lininie i gmina Góra Kalwaria, Smoszewo, gmina Zakroczym. (jesień 2009)
- Przeprowadzenie cyklicznych szkoleń w szkołach dla dzieci i rodziców polskich poświecone kulturze, tradycji, religii grup uchodźców zamieszkujących dany ośrodek oraz wykłady tematyczne z elementami dydaktyki dla nauczycieli. Mają one także na celu wyjście naprzeciw ewentualnym lub zdiagnozowanym problemom kulturowym i obyczajowym w konkretnym rejonie, a także tworzenie podłoża dla wspólnego rozwiązywania konfliktów i współpracy na rzecz współistnienia w lokalnym środowisku. Łącznie planujemy przeprowadzić 180 godzin zajęć z dziećmi i młodzieżą; 180 godzin wykładów dla nauczycieli i rodziców (czas realizacji: rok szkolny 2009-2010 i początek roku szkolnego 2010/2011).
- Przeprowadzenie cyklicznych spotkań w ośrodkach dla uchodźców dla rodziców czeczeńskich w języku rosyjskim. Spotkania poświecone będą problemom wynikającym z nieznajomości polskich realiów zwłaszcza w zakresie edukacji dzieci. Rodzice (Czeczeni) nie znają prawa, obyczajów i zwyczajów polskiej szkoły. Pomijając to, że często wysyłają dzieci do szkoły, żeby dostać ekwiwalent pieniężny na wyżywienie dziecka poza ośrodkiem, to nie zdają sobie sprawy ani ze swoich praw, ani z obowiązków. Nie wiedzą też, jak dziecko ma się zachowywać w szkole, czego się od dziecka oczekuje, czego oczekuje się od rodziców. Jest to dodatkowe utrudnienie i tak ciężkiej pracy nauczycieli pracujących w takim środowisku. Powoduje to również konflikty i nieporozumienia – gdy nauczyciel skarży się na nieodpowiednie zachowanie dziecka, rodzic czasem wymierza karę na miejscu (bijąc dziecko po głowie i twarzy publicznie w szkole – taki jest zwyczaj karania dzieci w Czeczenii). Łącznie planujemy przeprowadzić 18 godzin spotkań i warsztatów (czas realizacji: rok szkolny 2009-2010 i początek roku szkolnego 2010/2011).
- Przeprowadzenie spotkań podsumowujących działania, omówienie wniosków i rekomendacje na przyszłość. Do uczestnictwa w spotkaniach zaproszeni zostaną pośredni uczestnicy projektu: tj. przedstawiciele samorządów lokalnych, na terenie których funkcjonują wybrane ośrodki, organizacji pozarządowych działających na tym terenie oraz lokalnych mediów (czas realizacji: jesień 2010).
- Prowadzenie działań medialnych promujących wypracowane rezultaty projektu (czas realizacji: jesień 2010).
- Przygotowanie raportu zawierającego pełny opis podstawowych problemów, doświadczeń z przeprowadzonych szkoleń oraz rekomendacje działań możliwie szeroko zapobiegających problemom wynikającym z obecności uchodźców w społecznościach lokalnych (czas realizacji: jesień 2010).
Copyright © 2009 Fundacja Kultury Chrześcijańskiej Znak